Remissvar
till Socialstyrelsen
Till Socialstyrelsen
Dnr 74-1527/2004-04-28
Hälso- och sjukvårdsavdelningen
106 30 Stockholm
Synpunkter ang. förslag till nya föreskrifter
och allmänna råd om läkemedelsassisterad
underhållsbehandling
Nätverket Viledas bildades i april 1997. Cirka 70 organisationer,
enheter och företag samt en del enskilda är medlemmar.
Vårt syfte:
Vileda vill ta tillvara och samordna alla goda krafter i arbete
mot en ökad droganvändning och en liberalare attityd
mot narkotika.
Vår strategi är:
- Att motverka uppgivenhet
- Att hitta framkomliga vägar
- Att öka kunskapen om droger
Vi har noggrant följt den narkotikapolitiska utvecklingen
i Sverige och även studerat EU: s plan mot narkotikamissbruk.
Vi har tidigare lämnat in synpunkter på Narkotikakommissionens
rapport Vägvalet samt på de båda sprutbytesförslagen
till Socialdepartementet. Nätverket Vileda vill även
bidra med synpunkter på föreskrifter och allmänna
råd för substitutionsbehandling.
Läkemedelsassisterad underhållsbehandling
Nätverket Vileda är kritiskt till ovanstående
begrepp som är svårbegripligt för oss lekmän.
EU använder begreppet substitutionsbehandling som vi brukar översätta
med behandling med ersättningsdroger. Vi anser att förslaget
innebär en utökad substitutionsbehandling i enlighet
med EU: s plan och därmed också en anpassning av
den svenska narkotikapolitiken till EU-politik.
Även om vi anser det positivt att subutexförskrivningen
regleras innebär förslaget en förändrad
syn på metadonbehandling som är mycket oroande.
Nätverket Vileda har många drogfria missbrukare
bland våra medlemmar och vi vet att narkomaner går
att rehabilitera med drogfri behandling och motsätter
oss den hopplöshet som sprids speciellt när det gäller
heroinister. Det vore förgörande för det idag
på sina håll välfungerande arbetet med narkomaner
att erbjuda ersättningsdroger i storskaliga former - låt
den drogfria missbrukarvården fortsätta att vara
regel och metadon och subutexbehandling undantag i enstaka
fall.
Anmälan
Nätverket Vileda förstår inte varför
det enbart ska behövas en anmälan för registrering
för att erbjuda behandling med ersättningsdroger.
När ett HVB-hem vill erbjuda drogfri behandling krävs
tillstånd från Länsstyrelsen och innan detta
ges får länets socialnämnder tillfälle
att yttra sig. Vi anser att det bör krävas ändå hårdare
kontroll och bedömning för att få starta behandling
med ersättningsdroger.
Vårdbeslut
Det verkar onödigt krångligt att remiss skall utfärdas
av en läkare. Eftersom socialtjänsten har huvudansvaret
för missbrukare bör remissen komma därifrån
och tydligt visa att allt har gjorts för att hjälpa
klienten att bli drogfri utan ersättningsdroger. Vi anser
att det krav som tidigare fanns för metadonbehandling,
dvs. att flera försök med drogfri behandling har
gjorts bör finnas kvar. Den läkare som tar emot remissen
bör träffa klienten tillsammans med missbruksvården,
närmaste anhöriga och andra viktiga personer som
tillsammans utformar vårdplan.
Vi är tveksamma till att personer som är så unga
som 20 år och har haft ett opiatberoende i två år
ska behandlas med ersättningsdroger. Eftersom det krävs
långa behandlingar för att tunga missbrukare ska
bli drogfria tvivlar vi på att seriösa försök
med drogfri behandling har hunnits med. Det bör därför
vara svårt att bedöma att inte annan behandling är
tillräcklig. Det framgår inte vem som ska göra
bedömningen.
Avsnittet om kriminalvården förstår vi inte.
Om kriminalvården erbjuder behandling med ersättningsdroger
tar vi för givet att det är en del i en strukturerad
programverksamhet som kan innebära vissa förmåner.
Vad friförmåner kan innebära vet vi inte.
Kap 2 Inriktning och mål
Metadonbehandling har tidigare haft som mål att missbrukaren
ska blir fri från både illegala droger och ersättningsdroger.
Det förefaller som man nu accepterar ett livslångt
beroende av ersättningsdroger vilket vi starkt motsätter
oss. Paragraf 2 innebär om vi har tolkat det rätt
att sjukvårdsinrättning kan innebära privat
vårdgivare som erbjuder behandling med ersättningsdroger
av vinstintresse. Nätverket Vileda anser att behandling
med ersättningsdroger enbart ska erbjudas vid några
få specialistkliniker dels för att garantera högkvalitativa
behandlingsprogram, dels för att inte riskera att även
metadon sprids på svarta marknaden. Vi har redan haft
ett dödsfall i Sundsvall till följd av återfall
i alkoholmissbruk i kombination med metadon som köpts
på stan.
Samordning med kommunens socialtjänst är otydligt.
Vi anser att missbruk i första hand är ett socialt
problem som ska hanteras av socialtjänstens missbruksvård
och om det visar sig att klienten behöver läkemedel
för att kunna tillgodogöra sig psykosocial behandling
bör socialtjänsten vara initiativtagare till detta.
Ersättningsdrogerna bör då bli en liten del
i ett behandlingsprogram som utformas av socialtjänsten
i samråd med psykiatrins beroendevård.
Vårdplan
Nätverket Vileda finner det anmärkningsvärt
att den utredning som ska ligga till grund för vårdplanen
först tar upp medicinska faktorer. De medicinska skadorna
av missbruk är bara en liten del i ett komplicerat samspel
av psykiska, sociala och värderingsmässiga (andliga)
skador. De flesta narkomaner har levt i en subkultur och förlorat
eller aldrig tillägnat sig förmågan att leva
ett vanligt liv. För att uppnå ett värdigt
liv med kvalitet krävs rehabilitering eller i vissa fall
habilitering i ett brett perspektiv. Kognitiv terapi kan vara
en metod för omtänkande. Klienten behöver hjälp
att mobilisera sitt nätverk och återupprätta
raserade relationer med anhöriga.
Socialtjänsten bör ta en aktiv del i upprättandet
av vårdplanen och även anhöriga behöver
involveras. Klienten får inte bli ett vårdobjekt
utan måste vara delaktig i sin egen rehabilitering. Ett
problem med behandling med ersättningsdroger är att
terapeuter brukar anse att djupare bearbetning av trauman kräver
att klienten har tillgång till sina känslor och
inte är påverkad av psykofarmaka. Vi tänker
särskilt på de kvinnliga narkomanerna som ofta har
varit utsatt för sexuella övergrepp i unga år.
Ibland kanske vårdplanen behöver innehålla
erbjudande om terapi efter avslutad medicinering.
Information om regler för deltagande i substitutionsbehandling
bör ges både muntligt och skriftligt till samtliga
som berörs av vårdplanen. Vi anser att missbrukaren
ska motiveras och stödjas till att upphöra med substitutionsbehandlingen
så fort som möjligt och att vårdplanen bara
behöver omprövas en gång per år får
oss att tänka på "långvård".
Läkemedelshantering
Här tolkar vi skrivningen så att den psykosociala
behandlingen pågår någon annanstans än
läkemedelsutdelningen som ska ske vid sjukvårdsinrättning.
Efter sex månader kan patienten själv få hantera
sina läkemedel enligt förslaget. Det innebär
att missbrukaren ska förvara stora mängder subutex
eller metadon i sin bostad. Även om han/hon själv
klarar av att inte överdosera eller sälja preparatet är
risken stor att missbrukande bekanta stjäl, tigger eller
kräver att få köpa. Det innebär stora
risker att drogerna kommer ut bland missbrukare, vilket subutex
redan har gjort i stora mängder men hittills har inga
större mängder metadon varit i omlopp i Sverige.
Risken är stor att dödsfall av metadon kommer att öka.
Vi har tagit för givet att i de kvalitetskriterier som
beskrivs ingår olika behandlingsinsatser förutom
ersättningsdrogerna men det finns inget som tydligt uttalar
denna ambition. I värsta fall kan sexmånadersregeln
innebära att en missbrukare blir sittandes med sina ersättningsdroger
utan någon form av behandlingskontakt. Risken finns att
samma problem som inom den kommunala psykiatrin skapas, dvs.
människor som lever i total isolering med sina mediciner.
Vårdens upphörande
"Underhållsbehandling får avvecklas" ger
ett intryck av att tanken inte är att den ska avvecklas.
En avveckling får påbörjas bara om patienten
anser att vården kan upphöra och om det är
en stabilisering av patientens hälsotillstånd och
sociala situation sedan minst ett år. Om patienten återfaller
i missbruk eller får svåra abstinensbesvär
ska försöket att avveckla behandlingen omedelbart
avbrytas. Vi har kontakter med människor som har gått över
till heroin eftersom det anses bland missbrukare att det är
lättare att sluta med heroin än med subutex eller
metadon som ger svårare abstinens.
"Om två försök att avveckla behandlingen
har misslyckats, skall vårdplanen omprövas och
målen för behandlingen ses över." Antagligen
innebär detta att ingen avveckling skall ske utan missbrukaren
ska tvingas vara beroende av ersättningsdroger för
all framtid. Kostnaden för att en 20-åring ska
ha metadon eller subutex och kontrolleras med urinprov resten
av livet förefaller bli avsevärd - både mänskligt
och ekonomiskt!
Uteslutning
"Upprepade återfall i missbruk av narkotika" innebär
att enstaka återfall accepteras.
"Missbrukar alkohol i sådan omfattning att det innebär
en medicinsk risk" . Enl. FASS ska man inte kombinera
subutex med alkohol. Eftersom grundsjukdomen är beroende
av heroin anser vi det sannolikt att missbrukaren i de oftast
har svårt att vara måttlig när det gäller
alkohol och rimligen borde total nykterhet krävas.
"Har begått våldsbrott i samband med behandlingen". Rimligtvis
har behandlingen med ersättningsdroger misslyckats om
kriminaliteten fortsätter i vilken form som helst. För
många missbrukare är beroendet av kriminalitet lika
starkt som av drogerna och ett tillstånd som kräver
behandling i sig. Det borde innebära en omprövning
av vårdplanen och ett erbjudande om adekvat behandling
istället för substitutionsbehandling.
Sammanfattning
Nätverket Vileda anser att subutex och metadon ska underkastas
samma regelverk och enbart få förskrivas vid specialistkliniker
efter remiss från socialtjänstens narkomanvård.
Drogfri behandling på kvalificerade behandlingshem under
långa perioder ska vara en rättighet för alla
tunga narkomaner. I enstaka fall kan substitutionsbehandling
sedan alla andra möjligheter är uttömda vara
en väg till drogfrihet och ett värdigt liv men får
endast förekomma tillsammans med andra behandlingsinsatser.
Målet för behandlingen ska vara drogfrihet - inklusive
ersättningsdroger. Vi avvisar kraftfullt möjligheten
för privata vinstdrivande företag att starta substitutionsbehandling.
För övrigt anser vi att den stora satsning på substitutionsbehandling
som Socialstyrelsen vill införa innebär att resurser
kommer att tas från den drogfria missbruksvården.
Detta innebär att de flesta av våra narkomaner som
missbrukar hasch eller amfetamin eller är blandmissbrukare
blir utan behandlingsresurser. Den svenska narkotikapolitiken
får inte anpassas till EU-planen så att möjlighet
till drogfri behandling blir en bisats som i EU: s plan.
Sundsvall 2004-08-29
Inger Paulsson ,
Enl. uppdrag |